Kommunens "idrettsplan"
- av Geir Daasvatn, leder for Idrettsrådet i E & H -
Planen for kommunens satsing på idrett og fysisk aktivitet vil, siden den er vedtatt av kommunestyret, gi uttrykk for kommunens offisielle idretts- og friluftspolitikk de neste årene. Den vil fastsette kommunens målsetting for satsing på idrett og fysisk aktivitet, herunder friluftsliv, og den vil si noe om kommunens målsetting for anleggsutbygging og sikring av arealer for idrett og friluftsliv. Selv om planen gjelder for KOMMUNENS egen virksomhet, er den derfor særdeles viktig også for idrettslagene i bygda.
Planutkastet inneholder flere svært positive målsetninger sett fra idrettens ståsted. Vi håper kommunestyret vil bifalle disse når planen skal endelig vedtas i desember. Idrettsrådet vil komme med et formelt innspill til planutkastet innen høringsfristen i neste uke. Her vil vi derfor bare peke på et par fine trekk ved planen, sett fra Idrettsrådets side.
Denne gjengen er ikke blandt de slappe!
Folkehelse
Kun én av fem nordmenn beveger seg nok. Vi tror nok at det står noe bedre til i vår egen kommune enn dette nedslående gjennomsnitt. Men uansett er vi, for å bruke et folkelig uttrykk, blitt for slappe. På verdensbasis anser WHO økningen i kroppsvekt som en global epidemi med store konsekvenser for folks helse.
Idrettens visjon er "Idrett og fysisk aktivitet for alle". Vi ønsker å samarbeide med kommunen, andre frivillige organisasjoner og samarbeidspartnere ellers, for å kunne bidra til at barn, unge og voksne har en best mulig helse. Det kan vi bidra til ved å ha et så allsidig og godt aktivitetstilbud som mulig i idrettslagene i bygda.
Også Evje og Hornnes kommune ser det i følge planutkastet som en viktig oppgave å være med på å tilrettelegge slik at innbyggerne kan drive fysisk aktivitet, enten det er innen organisert idrett, i nærområdene der folk bor, eller gjennom turer og aktiviteter i skog og mark. Planens HOVEDMÅL er således "Idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv for ALLE".
Dersom planen blir vedtatt slik den foreligger, er det ingen tvil om at kommunen og idrettslagene i bygda har et FELLES MÅL på dette området. Med felles mål - og et godt samarbeid for å nå målet - er sjansen for gode resultater mye større enn hvis vi drar i forskjellig retning. Samarbeid mellom kommunen og idretten om å skape mest mulig fysisk aktivitet er derfor en vinn-vinn-situasjon der én pluss en blir mer enn to!
Anleggsutvikling
I 1946 kom loven om Norsk Tipping og ordningen med spillemidler til idrettsanlegg. Helt siden den gang har det vært et ganske alment anerkjent prinsipp om ansvarsfordeling mellom det offentlige og idretten, at det offentlige skal bygge og drifte anlegg og idretten fylle dem med aktivitet. Poenget for toneangivende politikere og idrettsledere (den gang) var at ALLE landets innbyggere skulle ha lik rett til grunnleggende velferdsgoder som skole, helse og kulturelle fellesgoder (inkludert idrettsanlegg). Tilgangen til idrettsanlegg skulle sikres ved at staten bidrog med 1/3 av anleggskostnadene (spillemidler), kommunen skulle bidra med 1/3 og den siste 1/3 burde dekkes av idretten selv ved dugnad eller på andre måter.
I Evje og Hornnes kommune har dette prinsipp blitt lite praktisert opp gjennom årene. Under henvisning til svak kommuneøkonomi har utbygging av de fleste idrettsanleggene i bygda skjedd i idrettens egen regi. Kommunen har bidratt med noe økonomisk støtte, men langt fra minst 1/3 av byggekostnadene slik det har vært vanlig i mange andre kommuner i Norges land. Som eksempel kan nevnes at ca. 74 prosent av flerbrukshallene i landet er kommunale, mens Otrahallen er et privat aksjeselskap med kommunen som en mindre aksjonær (12 prosent).
I utkastet til den nye "idrettsplanen" heter det imidlertid nå at:
Kommunen vil på sikt se på mulighetene for å dekke 1/3 av byggekostnadene ved oppføring av nødvendige nye anlegg, under forutsetning om at idrettslagene dekker 1/3 av byggekostnadene ved dugnad eller på annen måte. Ved en slik ordning må avsetning av nødvendige midler inngå i årlig budsjett og økonomiplan.
Heller ikke dette er en særlig forpliktende formulering om at kommunen vil dekke 1/3 av anleggskostnadene ved fremtidige utbygginger, slik idretten jobber for. Men formuleringen er likevel veldig positiv sett fra vår side: Kommunestyret anerkjenner da - hvis den vedtas - at også kommunen har et ansvar for å bygge de nødvendige idrettsanlegg i bygda. Det gir et mye bedre grunnlag for et godt samarbeid i fremtiden, enn om kommunen skulle fortsatt sin noe "passive" anleggspolitikk fra tidligere år.
Evje stadion er et kommunalt anlegg
Konklusjon
Idrettsrådet er i utgangspunktet positivt til planutkastet. Vi tror planen, hvis den blir vedtatt av kommunestyret om lag slik den foreligger, kan bli et godt styringsverktøy for kommunens satsing på idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv i årene som kommer. Vi ser frem til å samarbeide nært og godt med kommunen - spille på samme lag - for å få flest mulig av bygdas innbyggere til å være fysisk aktive og holde seg i form.
Hele planutkastet kan leses her:
http://www.e-h.kommune.no/index.php?m=
nyhet&m_action=les_mer&id=1015