Isabell foran dataskjermen i førerhytta
Vi har flere ganger under anleggsperioden undret oss veldig over Isabell (bildet) sine svar på spørsmål fra landmåleren eller Torgeir Hodne på teknisk etat om hvor hun vil ha alle "dataene". "Det greieste er at du overfører dem direkte til GPSen på graveren" svarer hun gjerne da. Uten at vi har forstått et kvidder.
Men nå har vi satt oss litt inn i det tekniske, og det er rett og slett den ypperste høgteknologi som brukes i gravemaskiner i dag. (Kilde: Teknisk Ukeblad)
Moderne gravemaskiner ser helst ut som de alltid har gjort: De er store, tunge, grove og tilsynelatende unøyaktige. Graveren til Isabell veier til eksempel 27 tonn. Men at de er unøyaktige er bare noe vi uinnvidde tror.
Stadig flere gravemaskiner, bulldozere og andre anleggsmaskiner kjører nå rundt med maskinstyring der hjernen er en datamaskin.
Datamaskinen er koblet til en satellittmottaker som kan lese Glonass- og GPS-signaler og en radiomottaker som tar korreksjonssignaler fra en eller flere basestasjoner satt opp på det aktuelle anlegget.
(saken fortsetter under bildet)
De to antennene bak på gravemaskinen er - hvis vi har klart å få med oss det tekniske - en satelittmottaker og en radiomottaker
I tillegg er det montert opp til fire sensorer på gravemaskinen. En er montert på selve plattformen, en på bommen, en på stikka og til sist en på skuffen til å måle helling og vridningsvinkler.
Alle disse enhetene sender informasjon til datamaskinen. All nødvendig informasjon om prosjektet kan også lastes inn. På datamaskinen er det en skjerm der maskinføreren kan se nøyaktig hva han holder på med.
(saken fortsetter under bildet)
Skjermen på datamaskinen viser Isabell nøyaktig hva hun holder på med. Kunstgressbanen er inntegnet, og krysset nederst i hjørnet på banen viser nøyaktig hvor gravemaskinen står
Maskinføreren får så god kontroll med hvor han er, og hvilken høyde terrenget skal ha på ethvert sted, at alle stikkerne som det tradisjonelt har krydd av på anlegg, blir færre og færre.
Maskinføreren jobber ikke bare raskere, men også med mindre feil og med langt mindre behov for assistanse fra andre.
Så nå skjønner vi litt mer!
Se bildeserien vår fra utbyggingen her. Vi følger prosjektet på nært hold, og legger stadig ut nye bilder.