Pålagt å lage ny lov
Ny lov må vedtas etter krav fra Norges Idrettsforbund. NIF vedtok ny lovnorm som alle idrettslag skal følge i 2011. De gjeldende vedtektene i Otra IL er i strid med lovnormen på flere punkter. Dette må derfor rettes opp. Arbeidet er ikke veldig omfattende. Den nye loven vil i all hovedsak få den samme ordlyden som lovnormen med visse mindre tilføyelser.
Det som har gitt mest diskusjon under arbeidet med de nye vedtektene, er hvordan hovedstyret i Otra IL bør være sammensatt. Komitèen vil legge fram et forslag der antallet styremedlemmer blir kraftig redusert, fra dagens 18 styremedlemmer. Siktemålet fra komitèens side er å gjøre hovedstyret og styrearbeidet mer effektivt og enklere. Men det er årsmøtet i Otra IL som har siste ord.
Saken fortsetter under bildet
Kristin, Tony og Geir var fornøyde etter arbeidsmøtet i Miljørommet i Otrahallen tirsdag kveld, der de etter heftige diskusjoner og i beste vinkelskriver-ånd kom fram til mange finurlige formuleringer i så vel loven som organisasjonsplanen.
Idrettslaget må ha en organisasjonsplan
Alle idrettslag i Norge er pålagt å ha en organisasjonsplan. Otra IL har ingen slik plan fra før. Arbeidet med å sette sammen en fornuftig organisasjonsplan er derfor den mest arbeidskrevende oppgaven.
Organisasjonsplanen skal regulere den interne organisering og drift av idrettslaget.
Sammen
med budsjettet vil organisasjonsplanen - når den er vedtatt - være det viktigste
styringsdokumentet for Otra IL i tiden mellom årsmøtene.
Formålet
med planen er å samle alle vedtak, dokumenter og retningslinjer som regulerer
virksomheten i Otra IL, men som tidligere fantes mange ulike steder
og var lite tilgjengelige for medlemmene og alle de frivillige som
har verv i laget. Organisasjonsplanen skal vise hvordan idrettslaget
er organisert, og hvem som har ansvar for de ulike oppgavene. I
tillegg skal organisasjonsplanen vise hvilke fullmakter de ulike
grupper, verv og personer i idrettslaget har, og hvilke rutiner som
gjelder ved noen spesielle typer hendelser.
Planen
blir ganske omfattende. Men etter komitèens syn er dette nødvendig i
et lag som er blitt så stort og mangfoldig som Otra IL. Vi vil
forsøke å gjøre dokumentet så oversiktlig og lettlest som mulig.
Organisasjonsplanen
vil ikke være et ”ferdig” dokument, selv når den er vedtatt på det kommende årsmøtet i april. Mye som kunne vært med er utelatt
i denne første utgaven. Planen vil senere bli gjennomgått og revidert på
årsmøtet hvert år.
Neste møte i lovkomitèen er planlagt 11. mars. Etter det møtet - og litt reinskriving og flikking på dokumentene i etterkant av møtet - håper Kristin, Tony og Geir å kunne legge både lovforslaget og forslaget til organisasjonsplan fram for hovedstyret. Hvis hovedstyret bifaller arbeidet, vil begge dokumentene som alt nevnt bli lagt fram for årsmøtet i april for vedtakelse. Alle medlemmer i Otra IL over 15 år kan møte på årsmøtet og stemme over de framlagte forslagene.
Så hvis du er interessert i hvordan Otra IL skal være organisert og drives i årene som kommer, må du kjenne din besøkelsestid 10. april!