EUROPRIS EVJE - VÅRCUPENS HOVEDSPONSOR:
- Gleden til
fotballen er ALLER viktigst
- Selv om
det er viktig å drive butikk på sletta, er gleden til fotballen den viktigste
grunnen til at jeg er der, sier butikksjef Leif Jørgen Versland når vi ber ham
oppsummere Europris Vårcup 2016.
Tekst og foto: Pål Danielsen
Leif Jørgen er en skikkelig fotballentusiast. Han var et selvsagt medlem av heiagjengen da Jenter-12 forleden var til Danmark på fotballcup. På bildet her følger butikksjefen og fotballpappaen ivrig med på oppvarmingen til jentene før èn av kampene.
Det er en
god måned siden Europris Vårcup ble arrangert. Turneringens mange dugnadsfolk,
fotballgruppa sine ansvarlige, og sponsorene har alle fått turneringen litt på
avstand. Det er tid for å tenke og reflektere. Fotballens årlige massemønstring
på EHbanen samlet i år 110 lag - og ikke mindre enn 902 aktive gutter og jenter
i alderen 8-12 år.
Europris
Vårcup er blitt en knallsuksess for fotballgruppa - også internt. Aldri før har
gruppa hatt flere aktive spillere i barnefotballen. Denne vårlørdagen i april
hadde Otra 158 spillere på banen - fordelt på til sammen 18 påmeldte Otra-lag.
Mer presist hadde 74 jenter og 84 gutter på seg den gul/sorte Otra-drakta på
EHbanen denne april-lørdagen.
- Det ble en
hektisk dag for oss også på sletta. Vår lille stand krevde absolutt sitt. Men
jeg fikk sett alle kampene min datter (Ariana red.anm.) spilte, og det er
viktigere enn noe annet, smiler Leif Jørgen - og legger til:
- Det må
være en fantastisk opplevelse for barna når så mange entusiastiske
foreldre/søsken og annen familie står og heier de frem.
Forsiktige
anslag fra fotballgruppa går ut på at 1800-2000 mennesker var innom EHbanen turneringsdagen.
- Ja det var
mye veldig mye folk i bygda denne dagen, bekrefter Leif Jørgen Versland og
legger til:
- På
butikken vår hadde vi 300-400 flere kunder enn på en normal sammenlignbar
lørdag. Det reelle besøkstallet var mye høyere. Ofte var det 3-4 barn som kom,
mens det var en voksen som betalte. Det kort sagt vrimlet med fornøyde unger på
Europris denne dagen.
Og nettopp
egenrekruttering har helt fra starten vært en viktig faktor for at
fotballgruppa i Otra IL har ønsket å bli en av Sørlandsfotballens mange
turneringsarrangører. Samtidig har det naturligvis ligget et økonomisk aspekt
bak det hele. Sakte men sikkert har fotballgruppa bygd opp ei turnering som
lokalfotballen har lagt merke til - og ønsker å besøke igjen og igjen.
- Vi hadde
ikke turt å dra dette i gang uten å ha en hovedsponsor i ryggen. Ei
dagsturnering av det omfanget som Europris Vårcup nå har blitt, legger beslag
på snaut 100 frivillige bare på selve turneringsdagen. De 11-12 timene som
kampene spilles, blir det til sammen lagt ned et sted mellom 500-600
dugnadstimer. Vi kan ikke mobilisere foreldre, venner, aktive spillere flere av
klubbens lag om ikke dette gir fotballgruppa solide inntekter, sier fotballeder
Geir Daasvatn.
Saken fortsetter under bildet
Det var enorm aktivitet på Evje stadion under Vårcupen 2016. Foto: Geir Daasvatn
Europris
Vårcup er blitt god business for fotballgruppa. Endelige tall for
2016-turneringen er ennå ikke klare, men alt tyder på et netto overskudd på et
sted mellom 125 og 140 tusen kroner.
- Vi er
evige takknemlige for at vi har hatt både hovedsponsor Europris Evje og de seks andre sponsorene med på laget, sier fotballsjef Daasvatn.
Alle årets
sponsorer for Vårcupen har tegnet to-års kontrakter og er således med på laget
også til neste år. Likevel er fotballsjef Daasvatn klar på at fotballgruppa
også vil jakte på flere sponsorer til Vårcupen 2017:
- Vi har plass
til flere. Vårcupen er en suveren anledning for både små og store til å markere
seg.
Butikksjef
Versland hos Europris Evje sier det slik:
- Jeg
oppfordrer bygdas næringsliv til å melde seg på og se mulighetene som denne
turneringen gir. Cupen skaper en trafikk til Evje fra hele regionen som få
andre arrangementer gjør. Både Europris og Intersport hadde utvidet åpningstid
denne dagen, og vi hadde kunder hele tiden. For et lite bidrag får man
speakerreklame i 13 timer, og kjører man spesielle tilbud denne dagen, vil det
garantert gi økt trafikk til butikkene. Dette er noe alle bør tenke på for
neste år.