Kunstgressbanen er i utgangspunktet ingen vinterbane
En kunstgressbane uten undervarme er pr. definisjon ikke en helårsbane, men en forlenget sesong-bane til bruk i den perioden av året det ikke faller snø. Den nye kunstgressbanen på Evje har alt bevist sin berettigelse i så måte, ved at våre fotballag i høst har spilt fotball utendørs under perfekte forhold ca 7 uker lenger enn normalt. Hvis vi går ut fra at banen uansett kan åpnes igjen ca 1. mars, vil vi på våren starte sesongen utendørs på godt underlag ca 2 måneder tidligere enn normalt (1. mai).
Selv uten brøyting av banen vil den altså gi fotballen 3-4 måneder lenger sesong enn på gressbanene. Bare det alene utgjør et veldig viktig framskritt i treningsforholdene for oss. Og - kanskje aller viktigst - det blir mye mer gøy og spennende å spille fotball. Det har vi fått tydelig bevist gjennom det enorme oppmøtet det har vært på treningene til mange lag nå i oktober og november.
(saken fortsetter under bildet)
Gutter-15 har trent på EHbanen helt fram til nå, de siste gangene sammen med en fin gjeng fra Bygland. Dette hadde ikke skjedd uten kunstgressbanen.
Fotballstyret vil vurdere vinterdrift
Men fotballstyret vil prøve å få utvidet sesongen enda litt mer.
Vi bør kanskje uansett regne med stengt bane ca 2 måneder hver vinter, for eksempel i desember - januar. Da er aktiviteten i gruppa minst, og forholdene utendørs vanskeligst med tanke på kulde og hyppige snøfall. Antakelig er nytteverdien av åpen bane i denne perioden så liten, sammenlignet med hva det vil koste av arbeidstid og penger å holde banen grønn og myk å spille på, at en slik bruk av penger og dugnadskrefter ikke kan forsvares. I stedet kan lagene i denne perioden trene innendørs, alternativt eller ta en pause fra organisert trening.
Utfordringen blir da å få åpnet banen til bruk senest rundt 1. februar. Til det trengs traktor til brøyting, brøyteutstyr som snøfres og skjær, og kjemiske middel (salt e.l.) for å holde isen vekke fra gresset og underlaget mykt.
(saken fortsetter under bildet)
Kunstgressbanen til Vindbjart på Moseidmoen i Vennesla var åpen og spillbar hele vinteren i fjor, til tross for enorme snøfall og strenge kuldeperioder.
Store kostnader med brøyting
Vi vil nå gå i gang med å beregne kostnaden med å kjøpe inn det utstyret vi trenger for å gjøre jobben, og kostnaden med salting e.l. Traktor med brøyteutstyr vil nok koste ihvertfall opp mot 500.000 kroner, kanskje enda mer, litt avhengig av om utstyret må kjøpes nytt eller kan kjøpes brukt. Salting eller bruk av andre kjemiske midler vil fort kunne koste 50.000 - 100.000 kroner i løpet av en vinter. Så det er betydelige beløp vi må skaffe til veie, både til investeringer og drift, for å kunne holde banen åpen om vinteren. Hvordan vi skal få tak i pengene, er selvsagt et kapittel for seg. Men vi håper å få inn betydelige faste årlige pengebeløp gjennom salg av reklameskilt rundt banen, slik vi velvillig har fått lov til av kommunen som eier banen.
Vi må også nøye vurdere om vi har tilgang på nok folk som er villige til å gjøre brøytejobben på dugnad. Det hjelper selvsagt ikke med godt utstyr, hvis det ikke er dyktige og ansvarsfulle personer til å bruke utstyret.
(saken fortsetter under bildet)
Otras godt brukte John Deere traktor er nok ikke lenger i stand til å gjøre brøytejobben på den nye kunstgressbanen. Kahytten er kanskje også i kaldeste laget i 20 kuldegrader...
Avklaring før nyttår
I løpet av desember regner vi med å ha avklart det meste rundt en eventuell vinterdrift. Denne første vinteren med kunstgressbanen er uansett et prøveår. Vi trenger å opparbeide både kunnskaper om og erfaring med å stelle en kunstgressbane om vinteren. Det er heller ikke sikkert at brøyting av banen den første vinteren er så veldig lurt. Gummigranulatet har ikke lagt seg skikkelig ned i gressmatta, men "flyter" fortsatt til dels ovenpå. Ved å brøyte før banen har blitt litt fastere risikerer vi å hive mye av gummien ut av banen med snøfreseren. Det er både kostbart og uheldig for spilleegenskapene til gressmatta.
Følg med på www.otrail.no
Vi vil holde alle interesserte godt oppdaterte om planene for kunstgressbanen framover mot jul. Følg med på www.otrail.no for siste nytt!