Vi løfter sammen!
Sommeren 2009, nærmere bestemt i tiden 1. - 8. august, er det igjen Landsskytterstevne på Evje. Forrige gang var tilbake i 1999, som mange kanskje husker under aldeles strålende værforhold. Det er skytterlagene i Evje & Hornnes, Mykland, Vennesla, Imenes og Greipstad som er arrangører denne gang. Disse lagene har arrangert store stevner før, og samarbeidet har fungert aldeles utmerket. Kloke hoder har alt planlagt stevnet i flere år, og grunnlaget er på plass. Det praktiske arbeidet er nå i full gang. Med korte avstander mellom arenaer, skyttercamp og servicetilbudet i Evje sentrum, ligger alt til rette for et godt resultat både for skyttere og arrangører.
Kafeteria og kiosksalg under stevnet
Det er mange store praktiske oppgaver som skal løses under et så svært arrangement. En av de største er matservering (kafeteria) og kioskdrift i den uka stevnet pågår. Otra Idrettslag fikk tidlig forespørsel om å ha ansvar for denne oppgaven. Men hovedstyret fant ikke å kunne påta seg jobben, av hensyn til andre store oppgaver under stevnet. Forespørselen gikk derfor videre til undergruppene.
Første samarbeidsmøte
Etter noen innledende samtaler har styrene i håndballgruppa og fotballgruppa vedtatt at vi i fellesskap skal ta på oss denne meget krevende oppgaven. Det er mange gode argumenter for det, men noen av de viktigste kan oppsummeres slik:
- Vi mener det er viktig å vise at den største frivillige foreningen i bygda - Otra IL - kan stille opp og gjøre en skikkelig jobb når vi er så heldige å få et slikt stort nasjonalt arrangement til kommunen. Hele bygda må løfte i flokk!
- Håndball- og fotballstyrene ønsker å få til et godt praktisk/sportslig samarbeid i årene som kommer. Vi tror et stort felles løft kan bidra til å sveise både styrene og medlemmene i de to gruppene bedre sammen
- Vi tror også at en stor felles kraftanstrengelse kan være en bedre måte å få inn midler til driften av gruppene, enn mange mindre men arbeidskrevende småjobber som sliter på motivasjonen til medlemmene
- Sist - men ikke minst - har vi selvsagt et økonomisk motiv: Med "fint vær og medvind" kan oppdraget gi et betydelig økonomisk overskudd til hver av gruppene
Ut fra dette har vi altså inngått avtale med hovedkomiteen for Landsskytterstevnet 2009 om at vi skal ha ansvar for matservering og kioskdrift under stevnet.
En fornøyd gjeng etter at avtalen er inngått.
Foran hovedkomiteens leder Leif Fjerdingstad
Loddet er kastet - nå er det ingen veg tilbake. Håndballgruppa og fotballgruppa i Otra IL står overfor en av sine største oppgaver. Men vi er trygge på medlemmenes støtte og hjelp, og på at vi skal få gjennomført oppdraget fra Landsskytterstevnet 2009 på en skikkelig måte. Vi gleder oss!
Nærmere om oppdraget
Oppdraget går konkret ut på å drifte:
- Kafeteriatelt på hovedarenaen (ca. 180 kvm/ca 11.000 middager totalt)
- Storkiosk på hovedarenaen
- Kiosk inne i Evjemoen leir (skyttercampen)
- To ambulerende kioskutsalg (brus, is, godteri m.v.)
Det er oppnevnt en styringsgruppe som har ansvar for å planlegge og gjennomføre oppdraget. Gruppa består av
- Svein Arne Haugen, leder (håndball)
- Geir Daasvatn (fotball)
- Marit Haugjord (håndball)
- Jan Sverre Jensen (fotball)
Gruppa er alt i gang med sitt arbeid, og har begynt å fordele arbeidsoppgavene seg imellom. Etterhvert som vi får bedre oversikt over hvilke oppgaver som må løses, er det aktuelt å utvide den med flere personer.
Under selve stevneuka i august blir det behov for et betydelig apparat med frivillige til å utføre de ulike arbeidsoppgavene. Vi er ikke sikre på omfanget, men antydningsvis må hver gruppe regne med å gjennomføre ca. 140 dugnadsøkter á ca. 6 timer. I tillegg kommer at et mindre antall personer, kanskje 10-12, må belage seg på diverse lederoppgaver. Totalt er det nok derfor tale om rundt 2000 dugnadstimer - altså et formidabelt felles løft! Endel av arbeidsoppgavene må utføres av voksne, enten medlemmer eller foreldre/foresatte/andre frivillige. Noen oppgaver vil også kunne utføres av yngre spillere i de to gruppene.
Vi må komme nærmere tilbake til hvordan alt dette skal organiseres, men håper at flest mulig alt nå kan - og vil - legge inn dugnadsjobbing på LS-2009 den første uka i august i sine ferieplaner.
Fordeling av overskuddet
Det er umulig i dag å si hvor mye det er å tjene på jobben for håndballgruppa og fotballgruppa. Det økonomiske resultatet vil avhenge av bl.a. værforhold, om vi får organisert jobben på en god måte og eventuelle uforutsette problemer (eller gevinster). Men ut fra de tall hovedorganisasjonen for LS-2009 opererer med i sitt økonomiske budsjett, og den avtale om overskuddsdeling som er gjort, kan det være tale om en tilførsel til håndballgruppa og fotballgruppa i fellesskap på flere hundre tusen kroner.
Vi er enige om at en del av inntektene skal gå til "lønn" for dugnadsinnsatsen. Det blir selvsagt ikke "tariffbetaling", men en slags belønning til den som stiller opp for vel utført arbeid. Nøyaktig hvordan det skal gjennomføres er ikke bestemt. Men aktuelle tiltak kan være fratrekk på treningsavgift, billigere turer på turneringer, tilskudd til sportsutstyr, tilskudd til lag som vil jobbe dugnad osv. Gruppene er enige om at det skal være samme belønning for alle, uavhengig av hvilken gruppe man tilhører.
Etter at den enkeltes dugnadsinnsats er "lønnet", og eventuelle regninger/forpliktelser som vi skal svare for er gjort opp, skal beløpet som er igjen deles likt mellom håndballgruppa og fotballgruppa. Gruppene står da selvsagt fritt til å bruke disse midlene til egne formål på vanlig måte.
Avslutning
Håndballgruppa og fotballgruppa står altså overfor en kjempesvær oppgave i 2009. Samtidig er vi sikre på at dette store felles løftet kan skape enda mer entusiasme og pågangsmot i begge gruppene - det er kjempemoro å få til noe stort sammen! Vi vil holde alle grundig informert om prosjektet etter hvert som det skrider framover, og alle skal føle at de er med på laget!
Les mer om Landsskytterstevnet 2009 på Evje på www.ls2009.no
Hilsen styringsgruppa for LS-2009 håndball/fotball
Svein Arne, Geir, Marit og Jan Sverre
Dugnadssjefen sjøl ser fram til jobben.....