design element
www.otrail.no
 
SØK    

design element
 
HOVEDSPONSOR
design element
WEBSPONSOR
design element
Velkommen til Otra Idrettslag sin hjemmeside
BARNEIDRETT
FOTBALL
FRIIDRETT
BADMINTON
HÅNDBALL
INNEBANDY
KLATRING
ORIENTERING
SKI
SYKKEL
OTRA IL
  • Medlemskap i Otra IL
    design element
  • Nyhetsarkiv
    design element
  • Organisasjonsplan
    design element
  • Otra IL på Facebook
    design element
  • Kontakt oss
    design element
  • Politiattester
    design element
  • Bilder og OtraTV
    design element
  • Otrahallen
    design element
  • Grasrotandelen
    design element
  • Otras lover
    design element
  • Visjon og verdigrunnlag
    design element
  • Presentasjon av Otra IL
    design element
  • Referater
    design element
  • Linker
    design element
design element
OTRAHALLEN OG
TRENINGSSENTERET
design element
OTRA TUR OG
LØYPESERVICE
design element
OTRA PORTAL

Postadresse:
OTRA IL
Postboks 108
4733 Evje

Besøksadresse:
OTRAHALLEN
4737 Hornnes

Telefon kontor:
379 30 506

E-post:
post@otrail.no
design element
design element
 
Arkiv:
År: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Måned: 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11

Siste 10 fra FOTBALL


01.02.2014
Trenerhjørnet: Moderne lærings- metoder i fotball
Det er for lengst slutt på de tider da vi stilte barna opp i en kø for å drive skuddtrening. Det er dårlig utnyttelse av tida og dårlig ferdighetstrening. I dagens artikkel i Trenerhjørnet forklarer Norges Fotball- forbund om de moderne treningsmetodene vi bør bygge treningene våre på.

Trenerhjørnet 1. februar 2014

Læringsteoretisk utgangspunkt/Trenerens tilnærming til spiller og lag

Av Norges Fotballforbund


Forenklede spillsituasjoner

Vi legger til rette for opplevelse og læring gjennom god fotballaktivitet i forenklede spillsituasjoner. Aktiviteten i seg selv gir muligheter til å prøve og å feile, observere med- og motspillere og prøve på nytt i nye situasjoner. Spillerne erfarer og mestrer gradvis spillsituasjonene. Dette skjer uten trenerens detal­jerte instruksjoner. Visst er trenerne der, dels for å legge opp aktiviteter og dels for å justere aktivitetene dersom de ikke fungerer optimalt. Men først og fremst er de der for å forsterke og skryte når spillerne lykkes. Det viser seg at denne læringsformen gir best resultater.


Den motsatte innfallsvinkelen er å lære gjennom øvelser fjernt fra spillet, med valg og utførelse nær­mest styrt fra treneren. Denne type tilnærming har i mange idretter vært dominerende. I fotball skjer læring i selve spillsituasjonen. Treneren introduserer og forsterker læringsmomenter på forhånd og underveis. I aktivitetene som er anbefalt i de nasjonale rammeplanene, har vi imidlertid lagt vekt på mye læring gjennom spillet:

■■ Vi forenkler spillsituasjonen gjennom å bruke færre spillere.

■■ Vi forsterker gjennom å legge inn betingelser i spillet, for eksempel touchbegrensninger, sonespill og ved kast; igangsetting bakfra.

■■ Vi tilpasser spillsituasjonen slik at vanskelighetsgraden for spillerne er ulik. Spillere med liten erfa­ringsbakgrunn må få mye tid og rom for å se alternativene. Spillere med større erfaringsbakgrunn må få mindre tid og rom for at de skal utvikle seg.

Problemløsing

Forenkling, forsterkning og tilpasning kan kombineres med en problembasert tilnærming fra oss trenere, det vil si at spillerne gjennom spørsmål og «veiledning» fra oss utfordres til å finne egne og gode løsnin­ger i ulike spillsituasjoner.

 

Denne erfaringsbaserte læringen gjennom spillsentrert fotballaktivitet og en mer veiledende trenertilnærming gir bedre forutsetninger for å utvikle spillernes evne til å gjøre gode handlingsvalg til beste for laget sitt.

 

Spillets egenart tilsier at en spillsentrert tilnærming er den beste ferdighetsutviklingen både for enkelt­spilleren og laget i forsvar og angrep. Vi sitter i førersetet internasjonalt med en slik læringstilnærming. De store fotballnasjonene, som Nederland, Spania og Tyskland, gjør det på samme måte.

 

Fotballgruppa har kjøpt inn et antall eksemplarer av boka «Developing Youth Football Players» av Horst Wein. Boka bygger på de samme moderne læringsprinsippene som NFF nå er kommet fram til. Treningsmetodene i boka har blant flere steder vært mye brukt i spansk fotball siden 1980-tallet. Boka er full av forenklede spilløvelser tilpasset barnas alder og modning på de ulike alderstrinn. Under kan du se et eksempel for de aller minste barna. Boka kan være et fantastisk fint hjelpemiddel for deg som trener aldersbestemte lag. Et annet godt hjelpemiddel for å finne gode spilløvelser til treningene er www.treningsokta.no. Her kan alle fotballtrenere i Otra IL få tilgang (brukernavn og passord) hvis de ønsker.

 


 
 
design element
HVA SKJER I OTRA IL
{hva_skjer_otra_b}
design element
NYTT FRA UNDERGRUPPENE
BARNEIDRETT Ingen turn høsten 2018 De
design element
FOTBALL Rullatorene triller innen
design element
FRIIDRETT Otra IL drakter Vi skal h
design element
HÅNDBALL Info på hjemmeside Hei al
design element
INNEBANDY Årsmøtet 21. februar kl 2
design element
KLATRING Årsmøte Otra IL Klatring
design element
ORIENTERING Premieutdeling/årlig møte
design element
SKI Stor helg på Gålå for Son
design element
SYKKEL KLUBBTØY I NY KOLLEKSJON
design element
BADMINTON Høstens turneringer Husk
design element
design element
SPONSORER / SAMARBEIDSPARTNERE
design element
 
design element
 
design element
 
design element
 
design element
 
design element
 
design element




  Copyright ©: Otra IL   Design: Kjetså Design AS   Tekninsk løsning: Nettkroken AS