Trenerhjørnet
1. februar 2014
Læringsteoretisk
utgangspunkt/Trenerens tilnærming til spiller og lag
Av
Norges Fotballforbund
Forenklede
spillsituasjoner
Vi
legger til rette for opplevelse og læring gjennom god
fotballaktivitet i forenklede
spillsituasjoner.
Aktiviteten i seg selv gir muligheter til å prøve og å feile,
observere med- og motspillere og prøve på nytt i nye situasjoner.
Spillerne erfarer og mestrer gradvis spillsituasjonene. Dette skjer
uten trenerens detaljerte instruksjoner. Visst er trenerne der,
dels for å legge opp aktiviteter og dels for å justere aktivitetene
dersom de ikke fungerer optimalt. Men først og fremst er de der for
å forsterke og skryte når spillerne lykkes. Det viser seg at denne
læringsformen gir best resultater.
Den
motsatte innfallsvinkelen er å lære gjennom øvelser
fjernt fra spillet, med valg og utførelse nærmest styrt fra
treneren. Denne type tilnærming har i mange idretter vært
dominerende. I fotball skjer læring i selve spillsituasjonen.
Treneren introduserer og forsterker læringsmomenter på forhånd og
underveis. I aktivitetene som er anbefalt i de nasjonale
rammeplanene, har vi imidlertid lagt vekt på mye læring gjennom
spillet:
■■ Vi
forenkler spillsituasjonen gjennom å bruke færre spillere.
■■ Vi
forsterker gjennom å legge inn betingelser i spillet, for eksempel
touchbegrensninger, sonespill og ved kast; igangsetting bakfra.
■■ Vi
tilpasser spillsituasjonen slik at vanskelighetsgraden for spillerne
er ulik. Spillere med liten erfaringsbakgrunn må få mye tid og
rom for å se alternativene. Spillere med større erfaringsbakgrunn
må få mindre tid og rom for at de skal utvikle seg.
Problemløsing
Forenkling,
forsterkning og tilpasning kan kombineres med en problembasert
tilnærming fra oss trenere, det vil si at spillerne gjennom spørsmål
og «veiledning»
fra oss utfordres til å finne egne og gode løsninger i ulike
spillsituasjoner.
Denne
erfaringsbaserte læringen gjennom spillsentrert
fotballaktivitet
og en mer veiledende
trenertilnærming
gir bedre forutsetninger for å utvikle spillernes evne til å gjøre
gode handlingsvalg til beste for laget sitt.
Spillets
egenart tilsier at en spillsentrert
tilnærming er den beste ferdighetsutviklingen både for
enkeltspilleren og laget i forsvar og angrep. Vi sitter i
førersetet internasjonalt med en slik læringstilnærming. De store
fotballnasjonene, som Nederland, Spania og Tyskland, gjør det på
samme måte.
Fotballgruppa
har kjøpt inn et antall eksemplarer av boka «Developing Youth
Football Players» av Horst Wein. Boka bygger på de samme moderne
læringsprinsippene som NFF nå er kommet fram til. Treningsmetodene
i boka har blant flere steder vært mye brukt i spansk fotball siden
1980-tallet. Boka er full av forenklede spilløvelser tilpasset
barnas alder og modning på de ulike alderstrinn. Under kan du se et eksempel for de aller minste barna. Boka kan være et
fantastisk fint hjelpemiddel for deg som trener aldersbestemte lag.
Et annet godt hjelpemiddel for å finne gode spilløvelser til
treningene er www.treningsokta.no.
Her kan alle fotballtrenere i Otra IL få tilgang (brukernavn og
passord) hvis de ønsker.